Állatorvos Budapesten? - budapesti állatorvos.hu

A macska védőoltásai

Évente sok macska betegszik meg, vagy pusztul el olyan fertőző betegség miatt, amelyet vakcinázással tartósan meg lehetett volna előzni....

A macskák fertőző betegségeit okozó vírusok és baktériumok nagyon elterjedtek (a fertőzött állatok váladékaikkal, testnedveikkel ürítik a kórokozókat, karmolással, harapással könnyen egymás bőrébe juttatják azokat), ezért az ilyen típusú betegségek esetében a megelőzésre kell a legnagyobb figyelmet fordítani. Ez azért is fontos, mert számos betegség következményét gyógykezeléssel már nem tudjuk megszüntetni. Amikor kedvencünk már megbetegedett, a tüneteket súlyos költségek árán valamennyire enyhíteni lehet, de ez nem mindig jár sikerrel.

A macska vakcinázása a tulajdonos felelőssége, mivel a nem oltott macskák fertőzési forrást is jelentenek a többi állat számára.

Hogyan működik a vakcina?

A szervezet saját védelmi rendszerét a vakcinában található, gyengített fertőzőképességű, vagy elölt mikroorganizmus aktiválja. Ezáltal a szervezetben védőanyagok, ellenanyagok képződnek az adott betegség ellen, melyek megvédik az állatot a későbbi fertőződéstől.

Ezt a védelmi rendszert nevezzük immunitásnak.

A vakcinákról

Az állatorvosok által használt (neves gyógyszerkutató cégek által kifejlesztett) vakcinák hatékony és biztos védelmet nyújtanak a következő betegségekkel szemben:

• Leukózis
    (részletesen Leukózis címszó alatt a betegségekről rovatban olvashat)
  • Fertőző hashártyagyulladás (FIP-vírus),
  • Kombinált vakcina:
    fertőző bélgyulladás (panleukopenia),
    fertőző rhinotracheitis (herpes vírus),
    calicivírus okozta nátha.
  • Veszettség
    Bár macskáknak nem kötelező, mégis az utóbbi években a hazánkban is egyre gyakoribbá váló, veszett macskák okozta emberi sérülések miatt nagyon fontos, hogy kijáró macskánkat az emberre is halálos betegségtől megvédjük.
  • Purevax:
    fertőző bélgyulladás (panleukopenia),
    fertőző rhinotracheitis (herpes vírus),
    calicivírus okozta nátha.
    Clamidia
    Leukózis

A kölyök-és felnőttmacskák védőoltása

A kölyökcicákban az anyjuktól a placentán át és a tejjel felvett ellenanyagok szintje a kor előrehaladtával napról-napra csökken. Ezért fontos, hogy 7-8 hetes koruktól kezdve valamennyi fertőző betegség ellen oltást kapjanak. Ezek a védőoltások csak akkor hatékonyak, ha adott időközönként (az előírtak szerint) megismétlésre kerülnek az immunrendszer működésének felfrissítése érdekében. Állatorvosától tájékozódjon a cicája számára szükséges valamennyi oltásról, és arról, hogy meddig nem érintkezhet más macskákkal az így terjedő fertőződések elkerülése érdekében.

Az oltással kapcsolatos fontos adatokat (mikor, mi ellen, mivel stb.) az állatorvos az oltási könyvbe jegyzi, és kamarai pecsétjével igazolja annak hitelességét. Ez igen fontos dokumentum. Kiállítások, vásárok, utazások esetén az állat egészségi állapotának igazolására szolgál.

Ha a macska kölyökkorában nem kapott oltásokat, vagy az oltás ismétlése elmaradt, kérdezze állatorvosát, mert a fertőző betegségek kórokozói nagyon elterjedtek a környezetben és a gazdátlan, kóbor állatok körében is, és az oltások elhagyása, kihagyása esetén már nem biztosított kedvence egészségének védelme.

Férgesség

A kölyökmacskák férgekkel fertőzött anyjuk tejével, bélsarából, nyálából veszik fel a féreglárvákat, közvetlenül születésük után. Ezért valamennyi újszülött macskát potenciálisan fertőzöttnek kell tekinteni. Az orsóféreg az embert is megfertőzi: az állat simogatásakor peték kerülhetnek a kezünkre, szánkba. Az orsóférgek kisgyermekben a lárvavándorlás során allergiát, sőt vakságot is okozhatnak, ezért különösen fontos a férgesség elleni kezelés!

Mindemellett, ha a macskában paraziták vannak, akkor szervezete általános gyengesége miatt (pl. nem megfelelő táplálékértékesítés) az alapoltásokra sem tud megfelelő immunválasz kialakulni. A vakcinák nagyobb védelmet tudnak biztosítani a parazitáktól mentes kölyökállatoknak.

Ajánlott oltási program macskák részére:

• 6-8 hetes korban macska kombinált oltás
  • 8-10 hetes korban macska leukózis elleni oltás
  • 10-12 hetes korban macska kombinált oltás
  • 12-14 hetes korban macska leukózis elleni oltás
  • 14-16 hetes korban veszettség elleni oltás

A macska az utolsó beadott oltás után 10-14 nappal már teljes védettséget élvez. A védettség fenntartásához az oltások évenkénti ismétlése szükséges.

Ajánlott féreghajtási program:

A kiscicákat 12 hetes korukig 2 hetente kezeljük féregtelenítő pasztával (pl. Banminth Katze), majd 6 hetes korától 3 havonta széles hatásspektrumú féregtelenítő tablettával (pl. Drontal cat, Cestal cat, Milbemax cat), mivel a felnőtt állatok a környezetből bárhol felvehetik az orsóféreg és egyéb férgek petéit, lárváit.

Utazás a macskával

A határon történő átlépéshez a macskának az egészségéről szóló hatósági állatorvosi igazolásra és érvényes oltási könyvre van szüksége. >> Bővebben << Az utolsó oltás az utazás előtt legalább két héttel történjen, mert a megfelelő immunállapot kialakításához legalább ennyi időre van szükség.

Dr. Gazsi Nóra, Dr. Polgár Csaba

Kapcsolat

Dr. Gazsi Nóra

+36-30-725-14-04

Ellátási terület: Budapest pesti kereöletei

Tisztelt Gazdák!

A szolgáltatás kapacitás hiányában új páciensek számára csak korlátozottan érhető el. Első sorban azon kedves gazdák kedvenceinek ellátását tudom vállalni, akikhez már korábban is én jártam. Megértésüket köszönöm!

Emeltdíjas kiszállási időszak:

(Amennyiben a gazdi a telefonos egyeztetés alkalmával erre az időszakra kéri a kiszállást. SÜRGŐSSÉGI, AZONNALI HÉTVÉGI KISZÁLLÁS NINCS!)

Hétköznap: 20.00-22.00
Hétvégén, munkaszüneti és ünnepnapokon: 10.00-20.00

Éjszakánként, és hétvégén a következő ügyeleti lehetőségek közül választhat:

Ügyeletek >>>